piątek, 5 lutego 2016

Kapelusz z prostym rondem

Plan był taki - miałam zrobić kapelusik na chłodniejsze dni, w stylu lat 30. Jednak w trakcie pracy postanowiłam sprawdzić, czy nie lepszym rozwiązaniem byłby kapelusz z prostym rondem. Poniżej wynik eksperymentu, wraz z przepisem.

Kapelusz robiony był półsłupkami, z dość grubej włóczki (pochodzenie i skład nie jest mi znany - wybrałam ja ze względu na kolor), szydełkiem nr 5,00. 
Poniższy wzór dotyczy rozmiaru 56 cm (obwód głowy) - lepiej zrobić troszkę mniejszy, gdyż jest duże prawdopodobieństwo, że nam się w trakcie użytkowania rozciągnie).
Użyte symbole:
(..)*- powtarzamy to co w nawiasie potrzebną ilość razy do końca robótki;
psł.- półsłupek

Najpierw zaczynamy od wykonania denka kapelusz (mój ma 52 cz, przy roz. 56 cm).
Rząd 1 : 8 psł. w zaciągającym się kółeczku; zaznaczamy markerem początek robótki;
Rząd 2: 2 psł. w każde oczko;
Rząd 3: (1 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 4: (2 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 5: (3 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 6: (4 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 7: (5 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 8: (6 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 9: (7 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 10: (8 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;

Ja w tym momencie osiągnęłam pożądaną wielkość denka (52 cm). Jeżeli ktoś ma inny rozmiar to zwiększamy obwód denka zwiększając liczbę półsłupków w kolejnych rzędach: ( rząd 10: 9 psł, 2 psł w kolejne oczko)*, rząd 11 (10 psł, 2 psł. w kolejne oczko) itd. do osiągnięcia potrzebnego rozmiaru.

Wykonujemy boki kapelusza.
Rząd 11- 31: 1 psł. w każde oczko.
Ozdobny pasek na kapeluszu: w rzędzie 24, 25 i 26 łapałam oczka za ich tylną część. Pozostałe rzędy wykonałam "normalnie", czyli wbijając się pod całe oczko.

Wykonujemy rondo kapelusza. Dla usztywnienia ronda, obrabiam jednocześnie sznureczek (analogicznie jak w denku torby, o czym pisałam tutaj ). Trzy pierwsze rządy ronda (rzędy 32 -34) R wykonałam podobnie jak ozdobne paski na bokach kapelusza, wszystkie oczka łapiąc za ich tylną część. Pozostałe rzędy wykonałam łapiąc za całe oczko.

Rząd 32: (6 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 33: 1 psł. w każde oczko;
Rząd 34: (7 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 35: 1 psł. w każde oczko;
Rząd 36: (8 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 37: 1 psł. w każde oczko;
Rząd 38: (9 psł w każde oczko, 2 psł. w kolejne oczko)*;
Rząd 39: 1 psł. w każde oczko;
Zakończamy robótkę, kapelusz gotowy.

Po przymierzeniu kapelusza, stwierdziłam, że wracam do modelu kubełkowego. Wykorzystam ten wzór na letni kapelusz.








8 komentarzy: